Tworzenie prototypów i testowanie rozwiązań
Prototypowanie i testowanie, to dwa ostatnie etapy pracy metodą design thinking. W dzisiejszym wpisie opowiemy Ci, w jaki sposób przygotować prototyp i przetestować go w miarę niskim kosztem.
Nie bez powodu prototypowanie i testowanie jest często opisywane wspólnie, a nawet łączone w jeden etap. W przypadku np. tworzenia prototypu aplikacji i testowania go z użytkownikami, należy ten proces powtórzyć kilkakrotnie, by uzyskać produkt, który będzie użyteczny dla naszych odbiorców.
Nie oszukujmy się, instytucje kultury mają zwykle mocno ograniczone budżety, a tak rozbudowane prototypowanie i testowanie może pochłaniać ogromne zasoby finansowe i czasowe. Zatem jak te dwa etapy przełożyć na realia instytucji kultury? Ważna informacja na początek jest taka, że DA SIĘ TO ZROBIĆ ;)
Podzielimy się kilkoma poradami.
Jak testować rozwiązania - przykłady
Prototypowanie wzbudza wiele negatywnych skojarzeń, zwłaszcza wśród małych instytucji, organizacji czy firm. Gdy myślimy o prototypowaniu wyobrażamy sobie wielkie makiety przestrzenne lub odwzorowania fizycznych produktów w skali 1:1 (np. spektakularne prototypy nowoczesnych samochodów). Oczywiście, są to prototypy, to prawda, ale prawda jest też taka, że prototypy nie muszą tak wyglądać, by spełniać swoje zadanie. Można je zrobić prościej, szybciej i taniej. Sposobów, by podejść do tego tematu, jest wiele. Przyda się tu na pewno trochę kreatywności.
Tworząc prototypy bezwzględnie musisz pamiętać o trzech rzeczach:
Prototyp to coś co ma zwizualizować Twój pomysł lub pokazać jego najważniejsze funkcjonalności.
Prototyp tworzymy po to, by pokazać go użytkownikowi (z grupy docelowej), tak by móc przetestować, czy finalne rozwiązanie spotka się z jego zainteresowaniem.
Prototypować można nie tylko produkty, czy przestrzeń, ale też usługi (np. wydarzenia w instytucji kultury).
By to lepiej zobrazować przedstawimy Ci kilka przykładów na bazie naszych doświadczeń pracy z różnymi instytucjami.
Przykład 1 (testy prototypu z odbiorcami):
Instytucja chciała wprowadzić nowe zajęcia teatralne dla młodzieży. Aby sprawdzić, czy proponowana forma zajęć jest atrakcyjna pracownicy stworzyli opis zajęć wraz z harmonogramem, cenami i grafikami promującymi. Następnie przygotowane materiały pokazano kilkunastu osobom z młodego pokolenia, mówiąc im, że takie zajęcia startują za miesiąc, i poproszono ich, by wypowiedzieli się na ich temat. Oceniali przy tym formę i jasność przekazu, zakres tematyczny warsztatów, atrakcyjność grafik. Deklarowali też, czy byliby skłonni zapisać się na takie warsztaty. Zebrana informacja zwrotna posłużyła do ulepszenia jasności przekazu treści oraz grafik.
Przykład 2 (testy prototypu w ramach zespołu):
Zespół jednej z instytucji pracował nad uatrakcyjnieniem spotkania bożonarodzeniowego dla mieszkańców miasta. Na ostatnim etapie pracy poprosiliśmy, by zespół podzielił się na dwa mniejsze podzespoły i każdy z nich przygotował scenariusz przyszłorocznego spotkania - oczywiście bazując na wypracowanych rozwiązaniach i wiedzy z badań.
Za kilka dni ponownie zaprosiliśmy oba podzespoły i poprosiliśmy, by zaprezentowali na forum swoją koncepcję. W trakcie prezentacji zespół przeciwny wypisywał mocne i słabe strony projektu, a następnie dyskutowano o nich z pomysłodawcami. Każdy z prototypów miał wiele innowacyjnych rozwiązań, ale i wiele zbędnych lub nierealnych do wykonania aktywności. Np. jeden z zespołów zaproponował, by na czas trwania spotkania wśród mieszkańców krąży chór złożony z lokalnych wokalistów i wokalistek. Wszystkim ten pomysł się bardzo spodobał, jednak jedna osoba z drużyny przeciwnej - prowadząca lokalną sekcję wokalną - zauważyła, że jest to niemożliwe, by przy minusowej temperaturze chór był w stanie chodzić i kolędować przez kilka godzin.
Dzięki współpracy i wymianie spostrzeżeń oba zespoły zmodyfikowały niektóre pomysły i doszły do wniosku, że należy połączyć obie koncepcje i na bazie dwóch prototypów przygotować jeden, który zostanie zaprezentowany dyrekcji i włodarzom miasta.
Jak widzisz, prototypem może być opis wydarzenia, scenariusz spotkania, program wyjazdu itd. Wszystko zależy od specyfiki pomysłu :) I, co najważniejsze, stworzenie prototypu może być całkiem proste i niskokosztowe. Warto robić prototypy i je testować, albowiem skonfrontowanie podstawowych założeń pomysłu z odbiorcami pozwala na wczesnym etapie wyeliminować zbędne elementy i dalej rozwijać pomysł.
Jeśli jesteś ciekawy jak przebiegł proces kreatywny w instytucjach kultury, z którymi mieliśmy okazję współpracować do tej pory, to mamy dla Ciebie dobrą informację! Opracowaliśmy 3 case study, w których opisaliśmy szczegóły przebiegu procesu wraz z wypracowanymi rozwiązaniami. Pierwszy z nich będzie dotyczył współpracy z instytucją kultury z Małopolski.
Zdjęcia:
Amélie Mourichon, https://unsplash.com/photos/MKDEMlPRoYU
Amélie Mourichon, https://unsplash.com/photos/xZgvBXDB9wE
FORTYTWO, https://unsplash.com/photos/1xMG-yqR2GM
Scott Graham, https://unsplash.com/photos/5fNmWej4tAA
Jason Goodman, https://unsplash.com/photos/bzqU01v-G54
Amélie Mourichon, https://unsplash.com/photos/-zFcop_22Xo